top of page

UZ Leuven die geen moer geeft om slachtoffers van medische fouten - getuige daarvan de systematische

“Heeft de topdokter van UZ Leuven een medisch experiment op ons uitgevoerd?”: drie Limburgers worden blind aan één oog na mislukte operatie

Mine Dalemans Leen Janssens uit Lommel is blind aan 1 oog na een routineoperatie.

LOMMEL Het parket van Leuven voert een onderzoek naar drie Limburgers die in 2017 aan één oog blind raakten na een routineoperatie in het UZ Leuven. De drie slachtoffers dienden een klacht in tegen het UZ Leuven en de behandelende arts voor onopzettelijke slagen en verwondingen. Ook het UZ Leuven diende vervolgens een klacht met burgerlijke partijstelling in tegen onbekenden.

De drie mislukte oogoperaties werden uitgevoerd in de zomer van 2017. Op 18 augustus 2017 ondergingen zowel Leen Janssens (42) uit Lommel als Jos Mulders (74) uit Bree een zogenaamde glasvochtoperatie in het UZ Leuven. Een glasvochtoperatie is een routine-ingreep, die de afgelopen vijftien jaar al 20.000 keer is uitgevoerd in het ziekenhuis. De kans dat een de ingreep niet het gewenste resultaat heeft, is in het UZ Leuven minder dan 1 op de 2.000. Kort na de operatie bleek dat beide patiënten een blijvende blindheid aan één oog hadden opgelopen. Veertien dagen na de twee mislukte operaties raakte opnieuw een Limburgse patiënt – een 51-jarige vrouw uit Maasmechelen – blind aan één oog na een glasvochtoperatie in het UZ Leuven.

Lees ook

Hoe ziek zijn onze ziekenhuizen? DEEL 2 - Wanneer besparingen dodelijk worden

Topdokters

Die eerste glasvochtoperatie bij Leen in april 2017 werd uitgevoerd onder toezicht van de gerenommeerde oogchirurg S., op dat moment te zien in het vierde seizoen van Topdokters op VIER. In die reeks toonde S. aan kijkend Vlaanderen ook een wereldprimeur, waarbij hij als eerste oogchirurg ooit met een robot een klonter uit de ader van een netvlies wist te verwijderen. “Ik wil mensen weer kunnen laten zien”, zei S. hier destijds over in een interview.

De dokter kwam mij zelf het verdict mededelen: “Je bent je oog kwijt en daar is niets meer aan te doen”

Leen Janssens

“Ik werd niet zelf door de topdokter geopereerd”, vertelt Leen Janssens. “Hij verschijnt enkel in de operatiekamer bij VIP-patiënten die alleen op een kamer liggen. Het was zijn assistente J. die het scalpel hanteerde tijdens mijn vitrectomie. Wat er tijdens die operatie van 18 augustus 2017 is misgelopen, daar heb ik na tweeënhalf jaar nog steeds het raden naar. Feit is dat de operatie veel langer heeft geduurd dan gepland. Toen ik uit de narcose ontwaakte, wist ik onmiddellijk: ik ben blind aan dit oog. Ik gaf dat onmiddellijk mee aan de verpleging, maar zonder resultaat. ’s Anderendaags hangt er dan toch een jonge assistent met een lampje boven mij. Hij is duidelijk geschrokken en zegt mij dat er toch iets niet normaal is. Maar de prof, die zo goed als om de hoek woont, kan niet langskomen om zelf vaststellingen te doen. Langzamerhand ga ik ’s maandags dan maar op raadpleging bij de prof en wat blijkt? Hij stelt vast dat er een serieuze ‘complicatie’ is opgetreden. Dan toch. Hij opereert mij die dag opnieuw, dit keer in hoogsteigen persoon, maar zonder resultaat. Hij komt mij zelf het verdict mededelen: ik ben mijn oog kwijt en daar is niets meer aan te doen.”

Vreemd telefoontje

“In de herfst, meer bepaald op 20 september, had ik opnieuw een gesprek met de prof en het diensthoofd oogheelkunde”, gaat Leen verder. “Zij drukken mij op het hart dat ik de enige patiënt ben die ooit blindheid heeft opgelopen na een vitrectomie in het UZ Leuven. Met de moed der wanhoop keer ik die dag naar huis, me halvelings schikkend in mijn lot. Maar dan gebeurt er iets vreemds. Op 27 september krijg ik plots telefoon van het UZ Leuven met de mededeling dat ik toch niet de enige ben, maar dat er 3 slachtoffers zijn in een tijdspanne van 2 weken. ‘Er is intern een lek geweest en het zal spoedig in de pers verschijnen’, zeggen ze er haastig bij. Op 6 oktober heb ik dan opnieuw een gesprek met chirurg J. die de operatie heeft uitgevoerd en prof. S. De assistente J. is totaal overstuur en heeft naar eigen zeggen geen voet meer binnengezet in de operatiekamer.”

Ze beschikken over de beste onderzoekslabs van de wereld, maar ze kunnen na tweeënhalf jaar nog steeds niet zeggen wat er fout gelopen is

Leen Janssens

Medisch experiment

“Wanneer er een jaar later in oktober 2018 nog geen antwoorden komen, leg ik klacht neer tegen het UZ Leuven. Ik wil antwoorden, niet alleen voor mij, maar ook voor Jos en die andere dame uit Maasmechelen, die na haar operatie in een depressie is gesukkeld. Waarom neemt het UZ haar verantwoordelijkheid niet? Waarom hebben ze ons zo lang voorgelogen dat we de enige patiënten waren waarbij het misgelopen is? Hebben ze een medisch experiment op ons uitgevoerd? We zijn niet halfblind geworden bij ons thuis, maar in hun ziekenhuis door toedoen van hun mensen. Ze beschikken over de beste onderzoekslabs van de wereld, maar ze kunnen na tweeënhalf jaar nog steeds niet zeggen wat er fout gelopen is.”

“Er is iets fout gegaan, mijnheer Mulders. U bent uw linkeroog definitief kwijt. U bent wel de enige in al die tijd, waarbij het misgelopen is”, werd mij verteld

Jos Mulders

“Hoeveel vingers? Euh, geen!”

De 75-jarige Jos Mulders in Bree werd dezelfde dag als Leen geopereerd. Vlak na Leen om precies te zijn. Maar ook daar loopt de operatie mis. “Ik had een afspraak in het UZ Leuven om de olievloeistof uit mijn linkeroog te laten vervangen door een andere vloeistof. Maar toen de ochtend na de operatie een assistent het verband van mijn linkeroog wegnam en me vroeg hoeveel vingers hij opstak, zag ik niets. Ik voelde ook een lichte pijn aan mijn oog. Maar ze maakte er niet veel van, ik kreeg oogdruppels en zalf en ’s middags mocht ik naar huis. Het hele weekend lang was ik ongerust over wat er met mijn oog aan de hand was. Toen ik maandag prof S. dan eindelijk zag, viel die meteen met de deur in huis: ‘Er is iets fout gegaan mijnheer Mulders. U bent uw linkeroog definitief kwijt’. Enkele dagen later kwam de mededeling: ‘We hebben hier een verzekering voor in het ziekenhuis en u zal vergoed worden’, zei de chirurg. En dan: ‘U bent wel de enige in al die tijd; waarbij het misgelopen is’.”

Mine Dalemans Jos Mulders uit Bree is halfblind na zijn mislukte routineoperatie.

Leven aanpassen

Het leven van Jos en Leen is tweeënhalf jaar na de operatie compleet ondersteboven gegooid. “Een simpel glas water uitschenken, lukt niet meer”, zegt Jos. “Mijn dieptezicht is weg en dat knaagt. Ik sta ermee op en ga ermee slapen. Halfblind en je weet niet waarom.” Ook Leen heeft haar leven noodgedwongen moeten aanpassen. “Ik ging vroeger elke dag joggen, maar ben ondertussen zo vaak gestruikeld dat ik dat heb moeten opgeven. Wanneer één van mijn kinderen een knoop kwijt is, kan ik nog geen simpele draad meer door een naald steken. Al die ontelbaar kleine en grote dingen die je kwijt bent. En door wie of wat? Dat weet je dus niet!”

Waar patiënten normaal weer beter zien na enkele weken, trad bij deze drie patiënten om nog onverklaarbare redenen een probleem op, met blindheid aan het geopereerde oog tot gevolg

Suzy Van Hoof (UZ Leuven)

Intern onderzoek

“Op 18 augustus en 1 september 2017 ondergingen drie patiënten met oogproblemen in het UZ Leuven een vitrectomie of glasvochtoperatie”, reageert woordvoerder Suzy Van Hoof van het UZ Leuven. “Daarbij wordt het glasvocht in het oog vervangen door een vloeistof, gas of olie. Waar patiënten normaal weer beter zien na enkele weken, trad bij deze drie patiënten om nog onverklaarbare redenen een probleem op, met blindheid aan het geopereerde oog tot gevolg. UZ Leuven bracht het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) op de hoogte en startte een uitgebreid intern onderzoek, waarbij elke mogelijke piste naar de oorzaak in detail onderzocht werd. De medische procedures en operatieprocedures werden onder de loep genomen. Ook de gebruikte materialen tijdens de ingreep, zoals vloeistoffen en geneesmiddelen, werden aan een ernstige inspectie onderworpen. Helaas werd er geen oorzaak gevonden.”

Klacht tegen onbekenden

“UZ Leuven diende vervolgens een klacht met burgerlijke partijstelling in tegen onbekenden”, gaat Van Hoof verder. “Daarmee wil het ziekenhuis aantonen dat het tot het uiterste blijft gaan om elke mogelijke oorzaak te onderzoeken. Het ziekenhuis werkt aan het gerechtelijk onderzoek loyaal mee. Ook met de betrokken patiënten blijft UZ Leuven in contact staan.Omdat het dossier nu in handen van de onderzoeksrechter is, kan het ziekenhuis verder geen uitspraken doen. Communicatie kan enkel verlopen via het Openbaar Ministerie. UZ Leuven respecteert en vertrouwt het verloop van de rechtsgang.”

“UZ Leuven leeft enorm mee met de patiënten. Zij kregen van in het begin medische en psychologische begeleiding van het ziekenhuis aangeboden. Meer dan twee jaar later zijn ook de betrokken artsen en zorgverleners nog altijd zwaar aangedaan van wat er gebeurd is. Het feit dat er geen duidelijke oorzaak gevonden werd, maakt het extra moeilijk. Zodra er nieuwe informatie bekend is en het gerechtelijke onderzoek is afgesloten, zal UZ Leuven daarover communiceren. Eerder kan het ziekenhuis geen informatie geven om zo het onderzoek niet te belemmeren”, besluit Van Hoof.

Precedenten

In 2015 zijn dertien Spaanse patiënten blind geworden aan minstens één oog na eenzelfde operatie. Achtentwintig anderen liepen oogschade op. Bleek dat het chirurgisch product Ala Octa toxische stoffen bevatte, die konden leiden tot verlies van zicht en volledige blindheid.

De operaties in het UZ Leuven gaan intussen door.

Bron : https://www.hln.be/in-de-buurt/lommel/-heeft-de-topdokter-van-uz-leuven-een-medisch-experiment-op-ons-uitgevoerd-drie-limburgers-worden-blind-aan-een-oog-na-mislukte-operatie~a4dedce8/

Featured Posts
Recent Posts
bottom of page