top of page

Opnieuw talrijke reacties slachtoffers verzekeringsbedrog na 2de TV uitzending De Monitor

Letselschadeslachtoffer: ‘Hoe weet ik dat ik word geschaduwd?’

Letselschadeslachtoffer: ‘Hoe weet ik dat ik word geschaduwd?’

Na de uitzending over het dossier Letselschade komen er veel reacties binnen van mensen die ook langdurig in de clinch liggen met de verzekeraar over een schadevergoeding.De meest in het oog sprekende reactie komt van Rob van Buel. Nooit eerder zag hij een uitzending die zo letterlijk zijn eigen situatie weergeeft. Buel werd in 2014 aangereden door een dronken automobilist die hem frontaal aanreed. Gevolg: whiplashklachten.

Volgens Buel was de verzekeraar in eerste instantie redelijk meegaand en betalen zij regelmatig voorschotten uit. Het ging mis tijdens de revalidatie als blijkt dat hij misschien niet volledig zal herstellen. Plotseling stoppen alle betalingen. De verzekeraar had hem laten schaduwen door een detective die had gefilmd dat hij naar zijn eigen bedrijf, een sportcentrum, rijdt en met assistenten naar een seminar gaat. Dit zou wijzen op fraude.

Volgens Buel had de verzekeraar echter het dossier niet op orde. In eerdere gesprekken, ruim voor het seminar, had hij al aangegeven dat hij inmiddels weer korte stukken auto reed. Eind vorig jaar gaf de verzekeraar uiteindelijk toe dat er geen fraude was gepleegd, maar inmiddels zit Buel nu blijkbaar zover in de financiële problemen dat hij gedwongen is zijn bedrijf te verkopen en waarschijnlijk in de bijstand en schuldsanering belandt.

Een ander letselschadeslachtoffer stelt op Twitter de vraag hoe ze kan weten of ze wordt geschaduwd. ‘Ik heb mijn advocaat de link van het programma gestuurd.’**

Officieel moet een verzekeraar een slachtoffer achteraf melden dat een persoonlijk onderzoek heeft plaatsgevonden. Maar deskundigen in onze uitzending betwijfelen of dat wel altijd gebeurt en vermoeden zelfs dat het slachtoffer niets hoort wanneer het onderzoek geen resultaat heeft opgeleverd. Met andere woorden: als er geen sluitend bewijs is gevonden voor fraude. Een whiplashslachtoffer die een vermoeden heeft dat de verzekeraar er alles aan doet om geen schadevergoeding te hoeven uitbetalen, reageert:

‘Wat fijn om dit programma te zien, ik heb direct de link naar het programma aan mijn advocate gestuurd. Het is zo herkenbaar, al weet ik niet of ik gevolgd wordt, maar hoe kom je daarachter?’

Op Twitter wordt met ongeloof gereageerd op het feit dat een verzekeraar in de bosjes gaat liggen bij een verkeersslachtoffer.

Piratenpartij ‎@Piratenpartij

Verzekeraars speuren #Facebook af en sturen prive-detectives op mensen af om ze te schaduwen #DeMonitor #NPO2 #privacy#letselschade

Ik ben het zat ‎@ikbenhetzatnl

#demonitor kun je de verzekeraar niet aanklagen voor psychische schade die ontstaan is door schending van privacy?

Het gebrek aan transparantie en willekeur bij het zoeken naar bewijs van fraude door verzekeraars wekt frustratie bij meer verkeersslachtoffers.In onze uitzending is te zien hoe Amber Koppen na bijna 10 jaar weer terug is bij af. Nadat het Gerechtshof het onderzoek van een particulier recherchebureau naar de prullenmand verwijst, zoekt Nationale Nederlanden naar nieuw bewijs van fraude op Amber’s Facebookpagina. Het gebed zonder end wordt herkend:

‘De verzekeraars maken mijn leven lichamelijk en geestelijk kapot. 15 jaar lang al aan het lijntje gehouden te worden en nog niks betalen terwijl ik in mijn recht sta. Dat dat in Nederland kan.’

Ook betwijfelen kijkers of er wel een wil is bij verzekeraars om een letselschadezaak op te lossen.

‘Schandalige praktijken. Slachtoffers worden al bij voorbaat als fraudeurs bestempeld, omdat letsel niet zichtbaar is… Een bekend probleem: wat niet zichtbaar is, wordt niet erkend!’

‘En ik kan niet begrijpen dat er geen enkel toezicht is op dit soort partijen, waarom ben je dan verzekerd?’

Mocht je ook ervaring hebben met de afhandeling van letselschade en komt je er niet uit met de verzekeraar?Mail ons: demonitor@kro-ncrv.nl

Featured Posts
Recent Posts
bottom of page