top of page

J'accuse : Santens dient strafklacht in tegen Maggie De Block

J'accuse

Beste Minister De Block,

Als Minister van Volksgezondheid bent u uiteindelijk de verantwoordelijke voor de Belgische artsen en de Orde der Artsen.

Het is finaal uw verantwoordelijkheid om er op toe te zien dat artsen hun deontologische code naleven.

Evenzeer is het uw verantwoordelijkheid om er op toe te zien dat er voldoende preventieve maatregelen bestaan, om inbreuken op deze deontologische code te voorkomen. Indien nodig, voldoende sanctionerende maatregelen te voorzien, om wanpraktijken en mistoestanden te ontmoedigen.

Al jaren bent u op de hoogte, al jaren laat u begaan. Net zoals de Orde der Artsen, die onder uw bevoegdheid valt.

En dat is uiteraard uw goed recht.

Een nieuwe naam bedenken voor de Orde van Geneesheren was prioriteit voor u. Het feit dat dagelijks duizenden mensen in ons land in schrijnende situaties, vaak ook in armoede moeten leven, mede door en vaak als gevolg van de medische corruptie van o.m. verzekeringsartsen die welig tiert in ons, laat u duidelijk koud.

En dat is uiteraard uw goed recht.

Deze zomer heb ik u per aangetekend schrijven formeel in gebreke gesteld omwille van uw manifeste nalatigheid om aan deze problematiek te verhelpen. Zoals Minister Geens aangaf in de pers, is in geval van medische corruptie de Orde der Artsen bevoegd. U hebt nooit gereageerd.

En dat is uiteraard uw goed recht.

Het gevolg van uw gedoogbeleid tov artsen, die op vraag van verzekeringen valse medische verslagen opstellen, waardoor mensen die het al moeilijk hebben nog meer in de problemen terecht komen, in sommige gevallen zelfs komen te overlijden, op mijn leven is onder meer, dat mijn dochtertje nooit een broertje of een zusje zal hebben. Deze prijs is, in mijn ogen althans, ontoelaatbaar hoog om te betalen.

Dit kon voorkomen geweest zijn, had u tijdig een krachtig signaal gestuurd. Tenminste kon dan gesteld worden : u hebt uw best gedaan. U hebt geprobeerd. U hebt gedaan wat u kon. Nu hebt u niets gedaan.

En ik ben niet de enige, wiens kans op een normaal en gelukkig gezinsleven ontnomen wordt door een legertje koopbare artsen-gerechtsdeskundigen. Bodson, Callewaert, Ryckewaert, Bergkotte, ... allemaal jonge mensen, nu kinderloos, wiens leven er gans anders zou uitgezien hebben, hadden zij na hun ongeval een eerlijke medische expertise gekregen, onmiddellijk de nodige behandelingen, de nodige hulp.

In die zin beschouw ik u, samen met Hans Verstraelen, Guy Meersman, Johan Baeke, Koenraad Verstraete, Philippe Tack, André Colpaert, Joke De Meester, uw Orde der Artsen evenals andere betrokkenen wiens rol nog moet uitgeklaard worden, als kindermoordenaars : moordenaars van mijn ongeboren kind.

Misschien ziet u dat anders. Dat is prima. Misschien is dat wettelijk niet zo. Dat kan zijn. Maar voor mij voelt het sinds het verdict van 21 oktober zo aan. Misschien ligt het aan mij, dat is mogelijk. Maar ik kan dat niet 'relativeren' momenteel. Het idee dat er al vele anderen voor mij waren, en anderen na mij dit ook zullen meemaken, dwingt me tot reageren.

En daarom leg ik strafklacht neer tegen u en uw ministerie wegens schuldig verzuim. Niet om u te 'straffen', want ik maak me geen illusies, voor u is dit niets meer dan een zoveelste dossiertje dat u in handen zal draaien van de een of andere medewerker of advocaat en waar u verder geen minuut bij zal stilstaan. Wel in de hoop dat dit kan leiden tot een duidelijk signaal, dat het hoog tijd is om het tijdperk van de medische corruptie in justitie - en daarbuiten - af te sluiten, en de mensen terug te geven waar ze recht op hebben : een menswaardig leven. Zo kan er misschien enige zin gegeven worden, aan het verdriet van ons gezin, en het verdriet van vele anderen.

En dat, is mijn goed recht.

Het zal een mooie oefening worden voor justitie, om te laten blijken wat de Wet in ons land eigenlijk nog waard is.

Anke Santens.

Met de unanieme steun van Stop Misbruik Verzekeringen.

Featured Posts
Recent Posts
bottom of page