top of page

Herre Kingma over doofpotaffaires in de medische wereld : we hielden elkaar hand boven hoofd


Deze en andere verhalen leest u hier :

Wat mij nog het meest verbaasd over de medische wereld is dat men elkaar dekt nadat er fouten zijn gemaakt.

Bij de koffie en de borrel krijgt de gezondheidszorg er regelmatig flink van langs. We maken immers allemaal wel eens wat mee bij de dokter, het ziekenhuis of de apotheek. Het zou goed zijn als die klachten ook op de juiste plekken gehoord worden: bij de instanties die waken over de zorg en de maatschappelijke hulp. Door op de juiste plaatsen te klagen, bevorderen we de kwaliteit van de zorg.

Bij sommige mensen duurt zo'n onderzoek één dag, maar ik ben bijna 8 maanden aan het lijntje gehouden waarbij zelfs geprobeerd is om mij een verdrongen herinnering aan te praten. Na acht maanden werd mij verteld dat er geen psychische oorzaak voor mijn klachten te vinden was. Diegene die mij dat vertelde had echter drie weken eerder een brief naar een keuringsarts gestuurd waarin stond dat het wél psychisch was.

Het in de doofpot stoppen van de blunders van neuroloog Ernst Jansen Steur is te wijten aan de conspiracy of silence in de medische wereld, aldus Herre Kingma, voorzitter van de raad van bestuur van Medisch Spectrum Twente (MST) in Enschede. ‘Nog maar kort geleden hielden we elkaar eerder de hand boven het hoofd dan dat we fouten openbaar maakten.

De medici staan altijd op de achterste benen om alternatieve methodes en artsen zwart te maken maar negeert de eigen missers.

Featured Posts
Recent Posts
bottom of page